اسماء ائمّه حاکى از مقامات ایشان است
اوّل اینکه: نام و لقب و کنیه ائمه علیهم السلام هر یک حاکى از یک مقام و منزلتى است براى آنان که آگاهى بر آن، معرفت و عرفان ما را نسبت به مقامات ائمه اطهار مىافزاید اگر در زیارت جامعه کبیره به خانواده عصمت و طهارت خطاب مىکنیم (فَما أحلى أسمائکم) چه زیباست نامهاى شما، براى این است که این نامها و لقبها، حاکى از آن معانى بلند و بالا مىباشد، شیخ صدوق رحمة اللَّه علیه روایاتى را نقل نمودهمعانى الاخبار، ص 64. که معانى این اسماء تا حدودى در آنها منعکس شده به عنوان مثال فاطمه را فاطمه مىگویند چون دوستان او از آتش جهنم فاصله خواهند داشت و نیز اگر به دختر پیامبر، زهراء گفته شده براى این است که در موقعى که در محراب عبادت قرار مىگیرد نور وجودش براى اهل آسمانها جلوهگر خواهد شد و اگر به امام چهارم لقب سجّاد داده شد براى این است که در شبانه روز هزار رکعت نماز مىخواند و در موضع سجده ایشان آثار سجده ظاهر مىگردیده.یعنى بر پیشانى و دستها و کُندههاى پا، پینه بسته مىشد و لذا بهحضرت ذو الثفنات گفته مىشود.
بنابراین، بحث پیرامون اسما و القاب حضرت حجّت (عجّ) اوّلًا بر معرفت ما نسبت به مقامات و ابعاد وجودى حضرت مىافزاید. و ثانیاً: با آگاه شدن بهمعانى این اسماء و القاب، تأویل بعضى از آیات براى ما روشن مىگردد که در خلال بحث به آن اشاره خواهیم کرد.
و ثالثاً: پاسخ بعضى از سئوالاتى که پیرامون مهدویت براى بعضى پیش مىآید، معلوم مىگردد.
.: Weblog Themes By Pichak :.